Annons
Annons

OM FOTOKONTRAKT


 

IMG_5189_web

Det här fotokontraktet har jag haft i min väska i några veckor nu. Jag hade tänkt skriva några ord om det. Fotograferna på Way Out West fick detta inför en spelning med Of Monsters and Men. Ett band som för inte så länge sedan var ett litet indieband men så fick de en hit och blev över en natt ett mellanstort rockband. Och när man blir stor i rockbranschen – då skaffar man fotokontrakt.

Annons

Det finns inga små band som håller på med det. Däremot, är man ett internationellt stort band/artist typ Lady Gaga så är det standard idag att ha ett fotokontrakt. Och är man ett mellanstort rockband som Of Monsters and Men är, då är det fortfarande ganska ovanligt att man har kontrakt men det är klart, vill man spela tuff så har man det även fast jag verkligen inte kan förstå meningen med det. Jag kan också tänka mig att fotograferna på Way Out West blev något förvånade över att det enda bandet på hela festivalen som hade kontrakt var… Of Monsters and Men? Inte Neil Young (även om han aldrig dök upp), inte Alicia Keys, Kendrick Lamar, James Blake och inte ens The Knife.

De här fotokontrakten kan vara utformade på lite olika sätt. Det vanligaste är att det reglerar hur bilderna får publiceras. Dvs som fotograf går du med på att bilderna endast får publiceras i en angiven publikation på ett angivit datum. Men ibland kan det också innehålla bisarra saker som hos Britney Spears ”jag ska äga rättigheterna till alla bilder som tas, mitt management ska godkänna alla bilder som publiceras först och du ska dessutom printa dina två bästa bilder och skicka till mig på den här adressen i USA”.

Just i detta kontrakt ovan står det:

– Du får bara använda bilderna i syfte att rapportera om konserten som en nyhetshändelse
– Du får inte använda bilderna till någonting annat utan tillstånd från bandets management (du får inte använda dem i något sammanhang som är olagligt eller kränkande, du får inte sälja bilder i fysisk eller digital form, du får inte använda bilderna till mearchendise)
– Du måste bli eskorterad till och från konserten och du får bara fotografera de tre första låtarna utan blixt
– Artisten, artistens skivbolag, bokningsbolag, designers och uppdragsgivare ska få använda dina bilder helt gratis i hela universum i all framtid som promotion för artisten i vilket sammanhang som helst
– Fotografen ska äga rättigheterna till bilderna men inte innehållet som bilderna föreställer.
– Du får bara använda bilderna som överenskommet ovan, du får inte ställa ut bilderna i utställningar och du får inte göra några anspråk mot artisten, dess skivbolag, management, bokningsbolag, agenter eller designers.
– Fotografen ansvarar för att betala artisten de förluster som uppstår om bilderna används av tredje part och de tjänar pengar på artistens varumärke
– Fotografen ska producera bilderna på sin egen bekostnad och har inte rätt att få någon som helst ersättning från artisten för rättigheterna till bilderna
– Fotografen får inte överlåta dessa rättigheter till en tredje part
– Om du inte skriver under detta kontrakt får du ej tillåtelse att fotografera artisten

Så om du skriver på det här kontraktet så godkänner du i princip att du jobbar gratis åt ett band som tjänar massor med pengar på att stå på scen när du arbetar samtidigt som du ger upp alla rättigheter till det material du producerar. Då kan man fråga sig: Hade detta band ställt sig på scenen och spelat med samma villkor?

Jag tror inte det.

Som konsertfotograf kan du få 785 kr + moms om du säljer en bild till en nyhetstidning i Sverige (utomlands är det lägre). Det tar 3-5 timmar att fotografera en konsert om du räknar med när du lämnar ditt hem tills att du skickat bilderna till tidningen. Förutom din tid ska också ersättningen täcka de kostnader du har i ditt företag. Då kan vi alla räkna ut att fotografera konserter, det är inget man blir rik på.

De flesta som står i fotodiket fotograferar för internettidningar eller för sin egen skull. De tjänar inte en krona. De betalar med sina egna pengar resan dit och tiden de lägger ned.

Resultatet? Artisten eller bandet får promotion i media. Oavsett om det är i en större dagstidning eller på internet, Instagram eller liknande så vinner bandet på det i slutändan. Ju mer de syns, desto mer pengar tjänar de. Om de inte syns kommer ingen köpa deras musik, gå på deras spelningar eller vilja ha deras mearchendise. För en fotograf är det inte så. Det spelar ingen roll om din bild är i Aftonbladet eller i lokaltidningen. Du får ändå max 785 kr för den. Men vi fotografer gör ett väldigt viktigt jobb för bandet. Våra bilder är viktiga för dem. Men som tack tar de ifrån oss alla våra rättigheter och möjligheter och tycker vi ska vara tacksamma för att vi ens får fotografera dem. Men att vara fotograf är att leva på att fotografera och det fungerar inte om man accepterar dessa villkor.

I Sverige så protesterade vi först. Jag minns för tio år sedan när jag började fotografera, hur fotograferna strejkade när det var fotokontrakt. Tidningarna vägrade recensera bandet. Eller publicerade en recension med en tom ruta istället för foto. Vi kunde gå in i fotodiket på en spelning med kontrakt men istället för att fotografera, bara sitta och demonstrera. Det där finns inte längre. För idag, när tekniken är tillgänglig för fler så finns det alltid någon som inte bryr sig om att hela fotobranschen skadas om man skriver på det där kontraktet. Utan de signerar utan att blinka, går in och fotograferar och säljer sin själ för att få tre låtar i fotodiket med bandet som utnyttjar dig.

Och det leder oss vidare till framtiden. För det är inte längre 90-talet. Det är 2013 och alla i publiken har någon form av kamera med sig på en konsert. Många som står i publiken har en lika bra kamera som proffsfotografen i fotodiket. Så varför ska den som arbetar som fotograf straffas för att den gör sitt jobb när 10 000 personer i publiken kan ta bilder och sprida och använda på precis samma sätt som den som arbetar som fotograf?

Varför ens ha fotokontrakt över huvudtaget? När alla kan fotografera och sprida sina bilder utan att artistens management kan göra något åt det varför inte istället ge access till de som arbetar professionellt som fotografer istället för att hindra dem? Jag kan garantera att det kommer göra att det blir bättre bilder på det sättet. Vilket också är bättre för artisten. Bra bilder på artister bloggas, instagrammas och delas mycket mer än dåliga bilder. Vilket i sin tur leder till mer publicitet och beundran för artisten. Och då är det är väl värt att den som bidrar till det får ha sina lagstagade rättigheter kvar när den utför sitt arbete. Att det istället blir en win-win situation för alla inblandade.

Att det är såhär är inte festivalernas fel. Inte bokningsbolagets fel eller skivbolagens fel heller. De gör sitt bästa för att inför varje konsert i Sverige förhandla bort dessa kontrakt. Men jag tycker man kan gå ett steg längre. Anpassa sig mer till nutiden och dess möjligheter: Släpp fotograferingen fri!

För alla i publiken och ge bästa förutsättningar för de som är professionella fotografer att göra sitt jobb så bra de kan. Tänk på alla fantastiska bilder från 60-70 talet där man fick fotografera fritt. Hur mycket har inte de bidragit till att band som The Rolling Stones, The Beatles, David Bowie, Blondie, Sex Pistols osv är legendariska idag.

Det finns många band och artister som har förstått värdet i detta och som gör så men sedan finns det också band som Of Monsters and Men.

Jag tror knappast de kommer vara legendariska om 30 år.

 

(254)
(0)
8 kommentarer | Translate
 

Annons
Annons


Laddar