Annons

PHOTO TOUR ON NEW ZEALAND DAY 8

Nu ska jag berätta en lite rolig grej från dagen innan! Vi var och åt middag på en mexikansk restaurang. När vi hade beställt vår mat blev jag lite rastlös och gick till baren (för där fanns wifi vilket inte fanns på min sittplats). Jag började kolla sociala medier, mail och sådär men så började bartendern prata med mig. Lite sådär trevligt men aldrig påträngande. Efter ett tag såg jag att alla hade fått sin mat och börjat äta så jag går och sätter mig igen. Men innan vi ska gå därifrån så går jag tillbaka till baren och frågar den där bartenderkillen om han vill ses och hitta på något dagen efter (vår plan för gruppen var att göra en hike till Roy´s Peak på em/solnedgången men innan dess hade vi fritid).

Så på förmiddagen innan vår hike sågs vi på samma fantastiska café som vi alla åt frukost på dagen innan. Det var bara det att eftersom det var så bra det där cafeét så gick alla dit idag igen. Haha. Men det var supertrevligt trots lite publik och efter en tidig lunch där jag lärde känna någon från Nya Zeeland lite bättre så var det dags att gå på hike!

_

Now I’ll tell you a fun little thing from the other day! We were having dinner at a Mexican restaurant. Once we had ordered our food, I was a little restless and went to the bar (there was wifi which there wasn’t at my seat). I began to check social media, email and stuff, but then the bartender talked to me. A bit nice but never intrusive. After a while I saw that everyone had received their food and started to eat so I went and sat down again. But before we left there I went back to the bar and asked the bartender guy if he wanted do something the day after (our plan for the group was to make a hike to Roy’s Peak in the afternoon / sunset but before that had we had free time).

So in the morning before our hike, we saw each other at the same great cafe as we all ate breakfast on the day before. The thing is just that because it was so good it was the cafe everyone went to again today. Haha. But it was super nice even though we had a little audience, and after an early lunch, where I got to know someone from New Zealand a little better, it was time to go on a hike!

Roy´s Peak är ett klassiskt instagrammat ställe (men inte mindre coolt för det) och det tar ungefär 3 timmar upp för en brant stig. / Roy Peak is a classic instagrammed place (but no less cool for that) and it takes about three hours up a steep path.

Vi gick i två grupper där den ena gruppen startade lite tidigare än den andra för att vi skulle tajma solnedgången samtidigt. / We went in two groups, one group started a little earlier than the other, so that we timed the sunset together.

Man gick bland massa får emellanåt. / Walking among some cheep.

Och vädret var helt perfekt! / The weather was perfect!

Utsikt halvvägs upp! / The view half way up!

Tricket när man ska gå en lite längre hike är att hitta ett bra tempo som man är bekväm att gå i utan att det blir för jobbigt. Jag brukar försöka hålla koll på andningen och inte vilja flåsa för mycket för då blir det bara jobbigt. Hellre lite långsammare och gå längre än att gå för snabbt och ta slut och behöva pausa hela tiden.

_

The trick when hiking a little further path is to find a good pace that you are comfortable going in without it being too hard. I usually try to keep track of my breath and don’t like to puff too much because then it just becomes a hassle. Rather little slower and do more than go fast and run out and need a break from all the time.

Här är vi uppe vid Roy´s Peak. Efter några bilder där fortsatte de flesta ännu högre upp till toppen för att spana in hur det såg ut! / Here we are at Roy’s Peak. After a few pictures which continued most of even higher up to the top to check how it looked!

Anna, Christer och Josefina på väg! / Anna, Chris and Josefina on the way!

Ljuset var helt magiskt. / The light was magic.

Emelie in action!

Såhär såg det ut från toppen! / The view from the top!

Vi tajmade ljuset perfekt. / We timed the light perfectly.

Den klassiska summit bilden. / The classic summit picture.

Älskar den här outfiten! Tights från Fjällräven. En nyhet i deras sortiment. De är vatten resistenta, sitter hur bra som helst, förstärkta på utsatta områden så det är perfekt när man ska plåta, ventilation och ficka. Plus så snygga och bekväma! Jag älskar ju att ha outdoor kläder på mig. Jag har levt i de här tightsen under min tid på Nya Zeeland. Har haft dem både uppe på glaciären, på alla mina hiker, på fritiden. Samma sak med jackan. En softshell från Tierra som också är vatten resistant, lagom varm, funktionell och praktisk. Dessutom jättefin! Om jag fryst har jag bara tagit på mig en down jacket under. Pannbandet är från H&M. Jag måste skydda mina öron mot vind pga hade mycket öroninflammationer som barn så är känslig. Skorna är från Salomon. Det är mina enklare hiking skor som jag använder när jag inte ska göra någon avancerad eller teknisk hike där jag inte behöver så mycket support utan istället vill vara lite snabb och smidig. Det är ganska stor skillnad mot mina La Sportivas som blir lite klumpigare och långsammare i jämförelse. Allt (utom pannbandet) har jag köpt på Naturkompaniet där jag i stort sett handlar alla mina grejer.

_

Love this outfit! Tights from Fjällräven. A new thing in their store. They are water resistant, sits just fine, reinforced in vulnerable areas so it’s ideal when shooting, ventilation and pockets. Plus, stylish and comfortable! I just love to have outdoor clothes on me. I have lived in these tights during my time in New Zealand. Have had them both at the glacier, all my hiker leisure. Same thing with the jacket. A softshell from Tierra which is also water resistant, moderately warm, functional and practical. Additionally really nice! If I freeze, I have put on a down jacket underneath. The headband is from H&M. I have to protect my ears from the wind because had many ear infections as a child, so sensitive. The shoes are from Salomon. That’s my basic hiking shoes that I use when I’m not going to do any advanced or technical hike where I do not need that much support, but instead would be a little fast and smooth. It’s quite a big difference to my La Sportivas who gets a little clumsier and slower in comparison. Everything (except the headband) I bought  at Naturkompaniet where I basically get all my stuff.

Den här utsikten! / This view!

Det blir liksom extra värt när man har ansträngt sig för att ta sig dit. / It’s sort of extraordinary when you have made an effort to get there.

Pernilla och Emelie njuter av utsikten. / Pernilla and Emelie enjoying the view.

Sedan kom Frida upp med ett gäng till på toppen. / Then Frida came up with her group to the top.

Den där frihetskänslan. / The feeling of being free.

Robert on top of the world.

Pernilla, Emelie och Sara posade loss framför kameran medan Lotta satt och njöt av utsikten. / Pernilla, Emily and Sarah posing at the front of the camera while Lotta sat and enjoyed the view.

Sedan gick solen ned och vi började gå ned till bilarna igen. / Then the sun went down and we started to go down to the cars again.

På vägen i mörkret mötte vi fler får. Det var en del trötta ben som kämpade sig ned för berget men är superimponerad över allas insats. 6 timmar hikade vi! Sedan blev det poolen på hotellet och hemlagad middag. Inte helt illa!

_

On the road in the dark, we met more cheep. There were some tired legs who struggled down the mountain but I’m super impressed with everyone’s contribution. 6 hours hike! Then there was the pool at the hotel and homemade dinner. Not bad!