Annons

SEVEN SUMMITS: MT KOSCIUSZKO

Första berget på min Seven Summits lista att bestiga var Mt Kosciuszko i Australien (eller det blir ett bonusberg eftersom jag tänker göra Carstensz Pyramid också). Jag åkte hit direkt efter att ha landat i Sydney och kom fram till mitt hotell i Thredbo på kvällen. I brist på annat att göra en sommardag i en skidort så tindrade jag lite och matchade med en local. Frågade om han ville följa med och bestiga berget och sa åt honom att sätta klockan på 6 på morgonen i så fall. Han bangade tyvärr men jag var uppe tidigt för att komma iväg och ned igen innan det skulle bli åskoväder på eftermiddagen. Man vill gärna inte vara på toppen av ett berg i det läget.

Jag gick påbörjade bergsbestigningen kl 06:30 på morgonen och gick under liften i en ganska brant skidbacke i totalt mörker. Min pannlampa lyste inte upp speciellt mycket så jag hade inte världens bästa sikt. Trodde att jag inledde det hela med att trampa på en sovande orm men insåg sedan att det var en kabel. Men det fick mig att inse att i Australien så finns typ alla världens farligaste djur och det var kanske inte riktigt vad man ville tänka på ensam i mörkret.

The first mountain on my Seven Summit’s list to climb was Mt Kosciuszko in Australia (or it will be a bonus mountain because I’m going to do Carstensz Pyramid too). I went here right after landing in Sydney and arrived at my hotel in Thredbo in the evening. In lack of anything to do a summer day in a ski resort, I used Tinder a bit and matched with a local. Asked if he wanted to come along and climb the mountain and told him to put the clock at 6 in the morning. He didn´t come along unfortunately, but I was up early to get back and forth again before there would be thunderstorms in the afternoon. You would rather not be on top of a mountain when that happens.

I started the mountain climb at 06:30 in the morning and walked under the lift in a rather steep ski slope in total darkness. My headlight did not light up very much so I did not have the world’s best view. Thought I started it all by tramping on a sleeping worm but then realized that there was a cable. But it made me realize that in Australia there is the some of the world’s most dangerous animal, and perhaps it was not really what you would think of alone in the dark.

Tydligen så tar de flesta som bestiger berget liften upp halvvägs och går därifrån. Det känns som fusk så det fanns inte som alternativ för mig. Istället gick jag så snabbt jag kunde uppför i gräs. Det fanns möjligtvis lite stig emellanåt att följa men det var ingen supersvår terräng. Typisk skidbacke.

Apparently, most people who climb the mountain take the lift up half way and leave from there. It feels like cheating so there was no alternative for me. Instead I went so fast I could get up in the grass. There was probably a little time to follow, but there was no superhero terrain. Typical ski slope.

Efter första halvan var det en skylt som sa 3-4 timmar till toppen (vilket lät helt galet). Terrängen byttes ut mot en metallstig.

After the first half there was a sign that said 3-4 hours to the top (which sounded quite crazy). The terrain was replaced by a metal path.

Där borta är toppen. Australiens högsta berg!

There is the top. Australia’s highest mountain!

Väderleksrapporten sa åskoväder från 10:00 så mitt mål var att vara i alla fall halvvägs nere vid det laget vilket innebar att jag gick så snabbt jag kunde och till och med småsprang när tillfälle gavs.

The weather report said thunderstorms from 10:00 so my goal was to be at least halfway down by the then, which meant I went as fast as I could and even ran a little when an opportunity was given.

Efter ungefär 2:40 var jag på toppen!

After about 2:40 I was on top!

Mt Kosciuszko är 122 m högre än Kebnekaise men liknar mer en söndagspromenad än en riktig utmaning.

Mt Kosciuszko is 122m higher than Kebnekaise, but is more like a Sunday walk than a real challenge.

Selfie på toppen!

Selfie on the top!

På vägen ned blev vädret ganska snabbt sämre. Jag var inte superorolig men fokuserad på att komma ned snabbt.

On the way down the weather became quite quickly worse. I was not super worried but focused on coming down quickly.

Jag sprang de två första kilometrarna på den här grusstigen. På hela vägen hade jag inte mött eller sett en enda människa men på väg ned mötte jag en tysk som var på väg upp till toppen.

Jag har på mig mina favorit hiking tights från Fjällräven, skor från Salomon och tröjan + hårbandet är från H&M. Hade en jacka från Haglöfs över när det regnade också.

I ran the first two kilometers on this gravel path. By the way I had not met or seen a single person but on my way down I met a German who was on my way up to the top.

I wear my favorite hiking tights from Fjällräven, shoes from Salomon and the shirt + the hairband is from H&M. Had a jacket from Haglöfs over when it rained too.

Eftersom det bara var en dagstur så hade jag min dagryggsäck från Osprey, stavar jag använde sista halvan ned i skidbacken från Black Diamond och vattenflaskor i plast som jag skaffat för att de i metall kan bli väldigt kalla när det är kallt ute. Nu var det inte kallt här men jag skulle spendera kommande vecka på en glaciär så då skulle förhållandena vara helt annolunda.

Because it was just a day trip, I had my day backpack from Osprey, walking poles I used the last half down in the ski slope from Black Diamond and plastic bottles that I obtained because they could be very cold in the cold if they are in metal. Now it was not cold here but I would spend the next week on a glacier so the conditions would be completely different.

Hittade min Garmin Fenix 2 i botten på en ryggsäck med ett gammal tuggummi utkletat över hela så försökte skrapa bort det och få igång klockan igen vilket lyckades! Så nu kunde jag hålla koll på höjden vilket alltid är kul. Här är jag påväg ned igen.

Found my Garmin Fenix 2 in the back of a backpack with an old chewing gum wrapped all over so tried to scrape it and get the clock back on track which succeeded! So now I could keep track of the height which is always fun. Here I am heading down again.

Det här var mitt favoritparti på hiken. När man fick gå på den här stigen genom vacker natur. Tyvärr var det en väldig kort bit.

This was my favorite part on the hike. When you walked on this path through beautiful scenery. Unfortunately, it was a very short piece.

Men hur fint?

But how nice?

Älskar när det ryker sådär.

Love the smoke from the ground.

När jag började närma mig halvvägs ned började jag möta folk som hade kommit upp med liften. De flesta tyckte jag var galen som hade gått från botten sådär tidigt på morgonen.

As I started approaching halfway down, I began to meet people who had come up with the lift. Most I thought was crazy that had gone from the bottom like that early in the morning.

Efter 4,5 timma var jag nere i byn igen. Den där killen jag matchade med på Tinder väntade på mig i centrum och bjöd mig på brunch. En minut efter vi gått in på ett café blev det världens regnoväder. Det bara öste ned. Så jag hade sjukt tur med tajmingen.

After 4.5 hours I was down in the village again. The guy I matched with Tinder was waiting for me at the center and invited me to a brunch. One minute after we entered a cafe the rain started to pour down. So I had luck with the timing.

När jag hade ätit drog jag tillbaks till hotellet och packade ihop mina grejer och åkte tillbaka till Sydney igen och lämnade landet. Det blev en snabb visit den här gången med ett tydligt mission. Jag hade möjlighet att stanna en dag till i Thredbo om jag ville men det kändes inte speciellt lockande. Varken hålan eller Tinderdejten var speciellt kul. Hit kommer jag nog aldrig tillbaks igen.

Men det var kul att kunna checka av det här berget i alla fall!

When I had eaten, I went back to the hotel and packed my stuff and went back to Sydney again and left the country. It became a quick visit this time with a clear mission. I had the opportunity to stay one day in Thredbo if I wanted to, but it did not feel particularly up for that. Neither the village nor the Tinder date were fun enough for that. And I will probably never come back again.

But it was fun to be able to check this mountain in any case!