Annons
Annons

GÄSTBLOGG: LIVET SOM FOTOASSISTENT AV PAULINE


 

Medan jag ligger hemma och är sjuk för femte dagen i rad så ska ni läsare ska få en inblick i ”livet som fotoassistent”. Pauline Suzor, min fantastiska fotoassistent sen 10 månader tillbaka har fått gästblogga om vad hon har gjort den senaste månaden på jobbet hos mig!

Annons

——–

För de som inte riktigt vet vad en fotoassistent gör så kommer här en kort beskrivning. Arbetsuppgifterna varierar från arbetsplats till arbetsplats och alla har sina olika assistent system, men just här i vår studio så får jag hjälpa till under plåtningar, rigga upp och ned all utrustning, testa ljus, ta hand om kunderna och se till att bilderna ser ut som de ska när de förs in direkt i datorn. Jag fotar även behind the scenes bilder på de flesta plåtningarna som ni kan se här på bloggen. Jag retuscherar även Emmas bilder samt tar jag hand om de administrativa assistent uppgifterna: ärenden, planera inför plåtningar, skicka bilder, skapa moodboards, svara på mail, hjälpa till med Emmas kurser m.m.

Så, lite av vad jag har gjort senaste månaden med Emma. För några veckor sedan plåtade Emma en kampanj och lookbook åt Ida Sjöstedt. Till skillnad från den förra plåtningen för Ida Sjöstedt skulle dessa bilder vara mer dramatiska, så till denna plåtningen skulle vi ha en handmålad fond och en klassisk ljussättning. Den handmåladefonden som vi använde har vi tidigare haft när vi fotade Elles jubileum plåtningen, så jag visste vad som gällde om vi skulle använda den igen! När jag första gången skulle hitta denna typen av fond så tog det några timmars research eftersom det är rätt ovanligt med den typen av fond, och vi ville även ha en som skulle passa till plåtningen. Vad jag visste till denna gången jag skulle boka fonden var att det behövdes en mindre lastbil för att hämta den då den är fyra meter i bredd och väger jätte mycket! Samt visste jag även att i och med sin tyngd så måste vi montera fonden en dag i förväg då de vanliga fondstativen inte klarar den vikten och vi måste då komma på en speciallösning som håller. Varje gång vi använt den fonden är vi alltid lika nervösa för att den ska falla över natten och sätta igång larmet…som tur var klarade vi oss ännu en gång! Även denna gången så var det en väldigt rolig plåtning med skön stämning! Bilderna blev jätte vackra och det ska bli väldigt roligt när det färdiga resultatet kommer ut i höst! Men om man inte kan hålla sig och vill spana in Idas vackra kollektion redan nu så kan man se dessa på behind the scenes bilder från modeveckan här!

PAULINESUZOR

(Bild på den handmålade fonden från Ida Sjöstedt plåtningen)

Någon vecka senare assisterade jag när Emma fotade fantastiskt grymma Nina Åkestam ( för er som inte vet vem hon är så gå in på hennes blogg och läs här ). Vi fotade med ett hårt blixtljus rakt framifrån på Nina för att få en clean/crisp känsla, samt fotade vi även henne i dagsljus. För att få en perfekt träff av blixten på Nina så fick jag handhålla blixten precis ovanför Emmas huvud under hela plåtningen, hade sjuk träningvärk dagen efter i mina armar! Direkt efter plåtningen åkte vi snabbt tillbaka till studion och riggade upp inför nästa plåtning, ett beauty jobb med vackra Ingmari Lamy som modell. Till denna plåtningen hade vår stylist Nils smällt plast så att det såg ut som korall-liknande formationer. Vi satte ett mjukt ljus med vit bakgrund som passade perfekt till Ingmaris långa silvriga hår och kläderna.
_MG_2443

(Bild från plåtningen med Nina)

Förra veckan så skulle vi få ett jätte spännande besök av Tomas Gunnarsson a.k.a. Genusfotografen. Bara för några månader sedan hittade jag mig in på hans blogg och fastnade helt. För att förklara kort om vad Tomas gör så driver han en blogg som heter Genusfotografen. Med riktig bra kunskap om ämnet så blir hans texter om genus och könsdiskriminering gripande och ögonöppnande, även för mig. Jag har mer och mer börjat inse hur undermedvetet påverkad man har blivit genom alla år av olika typer av reklam som säljer sina produkter på helt fel sätt och hur de tydligt delar in könsrollerna . Jag har själv blivit mer nogrann när det kommer till mitt egna fotograferande att mina bilder inte får sända ut fel signaler eller påverka betraktaren illa. Samt granskar jag även bilder och reklam mer kritiskt ur ett genusperspektiv. I alla fall, bilden som Emma skulle ta på Tomas var till ett omslag samt en bild som skulle användas när han delade ut priset till Årets Sexist 2013. Tomas blev till denna bild sminkad till kvinna i 20-tals stil. Vi pratade om identiteter och hans intresse i att klä ut sig och upptäcka nya personligheter inom sig själv och upptäcka hur människor ser på en. Här fick även jag fota behind the scenes bilder som sen kommer att användas i ett reportage om honom. Om ni inte vet vem som fick priset för Årets Sexist 2013 så kan ni gå in på Tomas blogg och läs här, samt läsa motiveringen och alla hans andra grymma texter. Respekt till Tomas.

_MG_8082sv

(Behind the scenes bild på Tomas)

Senare samma vecka, efter att ha jobbat med retusch hela dagen, fick jag följa med på en plåtning där det var Emma som för en gångs skull fick stå framför kameran! Dagens fotograf  var ingen mindre en självaste Calle Stoltz! Jag var där och fotade behind the scenes bilder och det var riktigt roligt och lärorikt att få se hur ett annat fototeam jobbar. Emma blev sminkad och stylad, och ni ska få se när bilderna kommer ut hur cool hon blev! Det var en riktigt god stämning i studion och kul att få se Emma leka loss framför kameran i ett par skyhöga klackar och supersnygg styling av Nicole Walker.

_MG_7666

(Emma som blir sminkad inför sin photoshoot)

Under tiden så har jag även fått ansvar att göra fotografintervjuerna som ni kan läsa här på Emmas blogg! Emma har gett mig en lista på fotografer som hon gillar och intresseras av som hon framförallt vill presentera för er läsare som vill veta mer om fotovärlden. Hittills här på bloggen så har Jesse Laitinen, Elisabeth Toll och Benjamin Vnuk presenterats. Själv tycker jag att det är otroligt inspirerande och intressant att läsa fotografers (som jag beundrar en massa) historier och hur deras resa inom yrket sett ut. När jag gör en fotograf intervju så researchar jag först om fotografen för att få inspiration till frågor och få mer av ett begrepp om vem fotografen är samt deras stil. Jag kollar igenom deras bilder, läser eventuella tidigare artiklar etc. Emma och jag har några standard frågor som vi gemensamt har tagit fram, sedan kan Emma ge mig en vinkel på intervjun och exempel på frågor, t ex om någon bor och jobbar i  Paris så kan en fråga lyda ”hur skiljer sig fotobranschen i Paris från Stockholm?”.

Förra veckan så hade Emma i uppdrag att fota ett iscensatt mingel på Kungliga Operan där jag fick följa med som andra-fotograf. Själv så har jag fotat en herrans massa mingel och fester men aldrig ett som är iscensatt, där jag får styra ”gästerna” som jag ville. Det var så skönt att slippa den stressen som man kan uppleva när man fotar ett vanligt mingel då det ibland kan kännas pinsamt att fråga om man får ta en bild (och ibland så vill inte många ställa upp) men nu var det lättsamt då vi fick fota alla hur mycket vi ville. Det var lite tidspress, vi hade en timme på oss och det var en väldig svårt ljussatt lokal (guldrummet på Kungliga Operan), och det var inte så många gäster vilket gjorde ”festen” lite gles. Så vi samlade in alla gästerna i mitten av rummet och försökte få alla att släppa loss och ha kul så att vi skulle få lite spontana bilder också, och fånga känslan av ett trevligt mingel/fest. Vi fotade även gästerna när de var på väg in och ut från föreställningen. Jag fick då en glimt av scenen och hörde hur någon spelade på ett piano. Det var en magisk känsla jag fick där och då från den otroligt vackra och legendariska lokalen, som jag läst en massa om när jag studerade konstvetenskap, så nu ska jag boka och gå och se en balett där så snart jag kan (har precis upptäckt hur vackert det är med dans och vilken konstform det är)! På bilden nedan kan man se mig in action! Både jag och Emma försökte gömma oss från varandra så gott vi kunde så att man inte fastnade i bakgrunden på varandras bilder, men ibland var jag inte snabb nog att röra mig undan.

PAULINESUZOR_1

(Där uppe i högra hörnet kan ni se mig, försöker att smyga mig ur bild)

Den senaste månaden så har jag mest fått retuschera bilder. Retuschering är en nyfunnen kärlek till mig som jag upptäckte när jag började jobba här. Tidigare så hade jag inte så mycket koll på hur man redigerade, hur mycket arbete det egentligen är bakom bilderna samt vilken konst det är att kunna och vara bra på. Bildbehandlingen är en stor del i skapelseprocessen som tar din bild och fullföljer dess budskap och vision. Jag älskar att sitta och redigera, det påminner mig mycket om att måla. Med bra musik i lurarna, eller en podcast (helst alltid Alex och Sigges) går man in i sin ”retusch bubbla” och börjar skapa medan timmarna flyger förbi.

För några veckor sedan fotade Emma ett så kallat speck modejobb tillsammans med stylisten Anna Klein. Bilderna är väldigt ljusa men expressiva. Mycket vita kläder med en touch av punk. Modellen bar en grå peruk klippt i slarvig stil för att ytterligare visa en känslan av punk. Processen ser ut på så sätt att jag får urvalet av bilder och Emma visar mig lite inspirationsbilder till plåtingen, referensbilder och förklarar hur hon tänkt sig slutresultatet. Därefter så får jag fria händer att tolka hennes visioner. Jag börjar med att visa mina toner på bilderna, när jag får ett ok på dem så börjar jag hudretuschen. I denna plåtning så var huden otroligt tacksam att redigera. Emma hade fotad med ett hårt blixtljus rakt framifrån vilket ger huden en skön lyster och tar bort mycket av ojämnheterna. En bild som ska tryckas i ett editorial brukar ta från 25 min till 2 timmar (beror helt på jobbet, ljuset och syftet). När jag känner mig klar med bilderna skickar jag dem på korr till Emma, sedan återkommer hon om hon har några ändringar eller om de är klara!

För några månader sedan fotade Emma sötaste modellen Signe B från Stockholmgruppen för Elle (som ni nu kan se här). Jobbet var en specialare, svartvita bilder på Signe med styling av Johanna Andersson. Jag började med redigeringen några dagar efter plåtningen, men sista korren på bilderna fick jag för några veckor sedan som jag då fixade. Ibland så missar man små detaljer så som en rynka på en skjorta eller ett hårstrå som är i vägen, men det är sådant man lär sig ju mer man redigerar. Ibland när man redigerar så kan man även bli lite ”blind” för det man gör. Ett exempel på detta visade sig i dessa bilder då jag råkade redigera Signes hud lite för mycket. Jag hade innan detta jobb redigerat några bilder som behövde väldigt mycket hudretusch, där av blev jag super petig när jag började med Signe bilderna och råkade jobba på dem lite för mycket. Jag upptäckte detta först nästa dag då mina ögon fått vila lite, för personligen så är en för ”perfect” hud, på gränsen till plastig fruktansvärt. Det är något som Emma lärde mig när jag började, så behåller gärna födelsemärken och det är super viktigt att strukturen på huden inte försvinner.

ELLE Instagram3135

(Färdiga resultatet av bilden på Signe)

Någon vecka innan fashionweek så var det dags att sätta igång med redigeringen på kampanj och lookbook bilderna för Ida Sjöstedt. Emma var under denna vecka i Barcelona och plåtade med Dennis (andra assistenten i studion) så det blev en del bilder att göra själv på en kort deadline. Bilderna blev som sagt fantastiska så det var ett väldigt roligt jobb att lägga ned tid på, samt var det otroligt roligt att få ett så stort ansvar med alla bilder. Kampanj bilderna skulle ha en dramatisk känsla med touch av Paolo Roversi. Det blev några sena nätter men det var det väl värt.

Veckan efter började jag med redigeringen på bilderna på Nina Åkestam. Även här var det som sagt tacksamt ljus att göra efterarbete på. Samma vecka redigerade jag även bilderna från Kungliga Operan minglet. Det som tog längst tid var att hitta urvalet och det var 200 bilder som skulle redigeras. På de bilderna så skulle det bara sättas en ton så det gick rätt snabbt att få klart bilderna. Det som gjorde att det tog längre tid är att min dator är så fruktansvärt långsamt. Jag har vant mig vid det men vet att jag måste köpa en ny men så fort en utomstående ser hur långsam den är så får de panikattacker. När bilderna var klara började jag redigera en affischbild till kungliga Operan som Emma tagit. Denna bilden bollades fram och tillbaka några gånger innan vi blev helt nöjda. Bilden föreställer en man som är täckt i frost, och det var pilligt att få det sminkade frostet att verkligen se ut som frost och inte smink. Slutresultatet får man se till våren 2015!

Så, det var min senaste månad! Vad jag älskar med mitt jobb är att ingen dag är den samma…man ställs ofta inför nya utmaningar, nya situationer, nya känslor, allt i ett högt tempo. Men det är vad som håller mig kvar. Jag drivs av utmaningarna för det får mig att känna att jag lever, och att jag är på väg någonstans. De senaste tio månaderna här har varit underbara trots att det ibland är en berg och dal bana, men varje dag på jobbet så lär jag mig någonting, får mer erfarenhet och kommer lite närmre mina drömmar. Men framförallt så har jag vuxit otroligt mycket som person och det tackar jag mitt jobb för. För att se mer av mig och det jag gör, besök gärna min fotoblogg här.

USA Roadtrip 2 -1

(Bild på mig tagen i Joshua Tree under Emmas USA roadtrip fotoresa!)

(4)
(0)
Kommentera | Translate
 

Annons
Annons


Laddar