Annons

KEBNEKAISE FOR A WEEKEND

Jag kom hem från Ryssland och var hemma i kanske två timmar innan jag kände mig rastlös och sugen på ännu ett äventyr. Skrev till min kompis (och fd employee) Adrian och frågade om han ville åka till norra Sverige dagen efter och bestiga Kebnekaise. Älskar när vänner kan haka på spontana äventyr!

I got home from Russia and after just a few hours I was bored and restless so I asked my friend (and former employee) Adrian if he wanted to join me on a spontaneous adventure the next day! Love it when friends just say yes.

Det var lite svårt att få ihop logistiken med sådär kort varsel så vi fick flyga till Luleå för det var enda stället i norra Sverige där det fanns hyrbilar. Så roadtrip från Luleå var det första som väntade när vi landade!

We flew to Luleå where we rented a car (it was the only place in northen sweden that had avalible cars). Roadtrip!

Det tog ungefär fem timmar att ta sig till Nikkaluokta där vi fick ställa bilen och fortsätta resan på annat sätt. Men det körde jag med nöje. Älskar att köra bil och lyssna på musik i ett vackert landskap.

We drove through northen Sweden, listned to music, photographing and talking about life. I just love roadtrips.

Och hur mäktigt var det inte när bergen började synas?

When we got to Nikkaluokta we had to park the car.

Efter att vi parkerat bilen hade vi två val: Antingen kunde vi vandra 20 km i terräng i 5-6 timmar med all packning…

And we had two choices: We could walk 20 km for 5-6 hours or…

Eller så kunde vi åka helikopter! Vi valde helikopter. Mest pga tidsbristen då vi hade väldigt ont om tid för detta äventyr.

Take a helicopter! We took the helicopter cause we had so little time.

Utsikten var fantastisk och på bara några minuter var vi vid Kebnekaise Fjällstation.

So beautiful, the flight to Kebnekaise Fjällstation.

Där satte vi upp tältet. Att hitta en bra tältplats var lite knepigt. Det lutade överallt och hade regnat en del. Men vi hittade en som bara lutade lite och jag satte upp tältet medan Adrian fixade vatten.

Where we put up our tent. It was tricky to find a good spot. Pretty steep everywhere.

Alltså i den här vinkeln ser det ju ut som tältet lutar något helt sjukt. Det gjorde det inte.

It was not this steep…

Sedan lagade vi middag. Frystorkad mat. Så enkelt. Bara att koka vatten och hälla i.

We cooked dinner.

Det började regna så vi åt inne i tältet. Eller Adrian hängde i förtältet.

And it started to rain so we had our dinner in the tent.

Sedan gick vi och lade oss direkt efter middagen. Klockan var kanske 20 på kvällen. Vi hade satt väckarklockan på 02:00 för att hinna upp till toppen och ned igen innan helikoptern gick tillbaka vid 17:00.

Then we went to bed. It was around 8 pm. We put the alarm for 2 am so be able to make it to the top and back again before 5 pm when the helicopter would fly back.

När vi vaknade lagade vi ännu en frystokad måltid som vi åt innan vi gick iväg. Det var inte ens mörkt fast det var mitt i natten så vi behövde ingen pannlampa. Vi var de enda ute vid den här tiden också. Det enda problemet var att jag vaknade upp med feber och halsont. Men jag tänkte att om jag tar det lugnt så kan jag ändå ge det ett försök.

When we woke up we made another meal before leaving. It was bright outside even if it was in the middle of the night. We were all alone on the trail. It was amazing but I woke up with a pretty bad fever. I thought I would give it a try anyway and walk really slow.

Vi fick sällskap av en ren. Så coolt.

We met a raindear.

Och vägen gick över sten och bäckar.

And the path was over rocks and small rivers.

Efter en timma började det bli brantare uppför och efter ungefär två timmar så inser jag att det inte kommer gå. Jag är för sjuk. Och jag vill inte pusha mig själv i det tillståndet. Det är inte värt det. Så jag vänder tillbaka till tältet igen. På vägen möter jag en familj med en pappa och två kids som är på väg upp. Annars är det fortfarande tomt på folk.

After hiking for two hours I turned around. I didn´t feel good at all and it was not worth it.

Adrian fortsätter mot toppen och runt 12-tiden är han tillbaks vid tältet igen. Vi lagar lunch och packar ihop och hänger i fjällstugan medan vi väntar på helikoptern.

Adrian continued to the top and got back to the tent around lunch.

Visst var det lite tråkigt att inte få ta sig till toppen när man ändå var där men samtidigt så var det inte värt det när jag var så sjuk. Jag njöt inte av det. Och jag ville inte riskera att bli ännu sämre, jag ska ju till Way Out West i veckan och sedan på nytt äventyr i Chamonix nästa helg. Plus har plåtningar. Så kan inte vara sjuk nu. Berget finns kvar. Jag får komma tillbaka en annan gång!

It was sad that I couldn´t make it but the mountain is still there. I have to go back another time. It´s no fun if you are ill. And I have shoots, a festival and another adventure to attend to this week so I really didn´t want to make it worse.

Sedan väntade en roadtrip tillbaka till Luleå. En natt på stadshotellet och flyg hem igen.

En ganska bra helg trots allt!

Foto av mig och Adrian Pehrson.

So we went back to Luleå and spent a night at the city hotel before going back to Stockholm again. A pretty good weekend after all.

All pictures by me and Adrian Pehrson.