EMMA SVENSSON
Emma Svensson är en mångsysslande frilansfotograf och äventyrs-wannabe. Här på elle.se bloggar hon om livet bakom kameran. Följ med behind the scenes, se bilder, få fototips, bli inspirerad och utmanad.

Packning under #remotepeaks

Ni har varit många som undrat över min packning under #remotepeaks

Vill göra er uppmärksamma på att i slutet av detta inlägg finns en rabattkod till ett av de varumärken jag tipsar om i det här inlägget. Jag hatar rabattkoder normalt sett. Men jag frågade dem om de skulle ha möjlighet att ge mina läsare rabatt om de skulle vara intresserade av någon utrustning då jag tyckte det var en bra grej. Detta är alltså inte ett betalt samarbete så ni vet 🙂

Annons

Det som kanske var lite speciellt var att vi körde dagsryggsäckar även fast vi packade för 12 dagar i Sarek. Jag blev själv imponerad över att jag lyckades få ned allt i min 38L ryggsäck!

Vi hade delat upp äventyret i tre etapper:

1. Kvikkjokk till Ritsem via Sarek – vi packade för 12 dagar men genomförde det på 8 dagar i slutändan
  2. Kebnekaise – Här kunde vi ha ett basecamp så vi kunde lyxa genom att ta med varsitt tält, extra liggunderlag och extra mat. Detta på grund av att min pojkvän gjorde oss sällskap och kunde ta med allting vi inte fick med oss norrut när han åkte.
  3. Från Kebnekaise till Vistas – vi packade för 10 dagar men genomförde det på 7 dagar

Efter Sarek åkte vi till Kiruna och packade om, fyllde på matförrådet, justerade om det var något onödigt man tagit med under Sarek man kunde skippa, tvättade våra kläder, bytte skor och tog med alla extra saker för Kebnekaise.

Ryggsäck The North Face Phantom 38L

När vi packade så gjorde vi så att jag bar alla campgrejer och Anton alla klättergrejer. Sedan hade vi vår egna personliga utrustning som sele, hjälm, isyxa och stegjärn samt mat och kläder. Jag fick ha tältet på utsidan av ryggsäcken liksom isyxan och hjälmen (men det har jag alltid annars också, min ryggsäck är ju gjord för det då det är en klätterryggsäck) i början hade jag också liggunderlaget på utsidan men i takt med att jag åt upp maten som förvarades inuti ryggsäcken så fick det flytta in i den.

Skor La Sportiva Crossover 2.0 GTX

Under hela etapp 1 så hade jag en vinter trailsko från La Sportiva. Bara det. Vi tog det beslutet eftersom vi ville kunna röra oss lätt (man brukar säga att ett kilo på fötterna är som fem kilo på ryggen), spara plats och vikt och sedan för att vi visst att vi skulle behöva vada en jäkla massa gånger och att vi skulle få blöta fötter. Det var därför viktigt att ha en sko som var bekväm att gå i trots allt. Till det hade vi vattentäta sockar: Sealskinz. Det funkade jättebra förutom när vaden var över knäna då sockarna slutade strax under. Naturligtvis kom det in vatten innanför men då vred jag ur dem och fortsatte gå. Jag hade alltså blöta skor och fötter i 8 dagar genom hela Sarek men det gjorde inte så mycket. De var aldrig kalla (förutom på väg upp för Ahkka på den kallaste juli dagen på decennier) och det var heller inget som störde mig.

Till dessa skor hade jag stegjärnen som ni ser på bilden Grivel RAN. De funkade perfekt, bra fäste, lätta att få på och av och satt bra och skönt på skon. Kan verkligen rekommendera!

Alpin boots Scarpa Phantom Tech

Under etapp 2 & 3 så körde jag med två par skor. En annan trailsko för hiking och camp (La Sportiva Bushido) och en alpin känga för klättringen. Jag hade egentligen beställt hem en annan alpin känga (La Sportiva Trango Tech GTX) men de hann inte komma så jag fick ta en jag hade hemma. Den här var kanske lite overkill för de topparna vi gjorde (passar bättre för teknisk klättring på högre berg och i kallare miljöer) men det fungerade bra även om de stundtals var lite varma. Jag hade också sparat lite vikt om jag hade haft en mindre känga men nu fick det bli så.

Till dem hade jag mina nya Grivel Air Tech stegjärn som jag var orimligt peppad på att prova! Sedan tidigare har jag deras klassiska G12 stegjärn och de mer tekniska G14. Jag har också G20 för isklättring. Och om jag ska rekommendera ett par stegjärn som första köp så är det G12. Du kan ha dem till nästan allt. Air tech som jag använder har lite kortare ”piggar” och är anpassade för mixed climbing. De är också lite lättare och väger mindre. Visste ni förresten att Grivel är ett Italienskt familjeföretag sedan 1800-talet och det var de som uppfann stegjärnen? De tillverkar allting i sin fabrik som drivs på solceller i Aosta i Italien. Jag tycker det är sympatiskt. Jag gillar verkligen dem.

Skalplagg The North Face Impendor

Jag hade ett set med skalplagg från The North Face. Detta är Impendor serien som är gjord i deras nya material Futurelight som både andas och är tillverkat av återvunna material. Till skillnad från Gore-Tex så är det mycket mjukare och behagligare att ha på sig. Det är väldigt skönt för det är följsamt och det känns inte som att man har skalplagg på sig. Svårt att förklara men skillnaden känns verkligen. Allt som är gjort i Futurelight älskar jag! Jag tycker extra mycket om den här alpin byxan. För det första är den sjukt snygg och för det andra så gillar jag att ha en tightare byxa när jag klättrar. Jag fastnar inte lika lätt i grejer då. Framför allt inte med stegjärnen i byxorna hehe. Är supernöjd med mitt val i alla fall, det här passade perfekt!

Dunjacka The North Face

Jag hade min tunnaste dunjacka som mellanlager. Den är gjord av återvunnen plast. Det som är viktigt är att det finns luva på jackan som man kan ha för att värma huvudet. Luvan måste också funka över hjälmen!

Annons

Sedan har jag ett underställ i 260 g merino ull också från Ice Breaker. Jag brukar ha tröjan på mig hela dagarna och sova i den om jag fryser. Underställsbyxorna har jag bara sovit i samt haft på mig under den där kalla dagen på Ahkka. Det är skönt att ta på sig dem i tältet.

Jag hade fyra par trosor med mig och två par sockar (Sealskiz & ett par i merino ull som jag bytte till på kvällarna i tältet och sov i). Detta var alla kläder jag hade! Jag hade alltså samma underställ på mig hela tiden. Jag hade inga extra kläder att byta till. Däremot tvättade jag kläderna efter Sarek sedan körde jag samma setup på etapp 2 & 3.

Tält The North Face Assult 2

Detta tält är gjort för höghöjdsexpeditioner men innan man använder det i en sådan extrem miljö vill jag testa det så jag har full koll på allt innan jag kommer till en situation där det kan handla om liv och död. Det är ett tält för två personer som inte har jättemycket plats men det funkar utmärkt på en liten avsats på en kam någonstans på ett högt berg. Det finns också en abseil till det som vi använde de dagar det var dåligt väder för att hålla utrustning och ryggsäckar torra. Tältet är tillverkat i Futurelight material och kändes extremt vädertåligt. Det väger bara 2240 g. Det var avgörande för den här expeditionen eftersom vi inte ville släpa på ett stort och tungt tält.

Kök Primus Lite +

Det här köket har jag jämt på expeditioner! Det är litet och smidigt och det funkar bra även i vind. Vi hade en 230 g gas med oss under varje etapp. Mer behövdes inte. Det här köket ”lagar” man inte mat på direkt utan man kokar mest vatten. Det går snabbt att koka upp vattnet och sedan åt vi frystorkad mat som vi hällde det på.

Annons

Jag hade en sked och en mugg med mig också. I muggen kunde jag göra en soppa eller en kopp nudlar. Jag hade också en tändare.

Sele Grivel Apollo och på den hade jag en ATC guide med karabiner, två extra låsbara karabiners, en prusik i karabinder och en 60 cm slinga i karabiner samt min daisy chain från Grivel.

Solglasögonen är från Oakley.

Handskar hade jag ett par Black Diamond Arc Gloves för klättring och om det var kallt och sedan de ni ser på bilden som bara är en liner från Ice Breaker som jag använde när jag ville värma händerna något under vandringen.

Jag har också ett tunnare pannband för att skydda mina öron mot vind då jag är känslig för det + värme såklart!

Rep körde vi Antons 40 m under Sarek och mitt 60 m ni ser i bild under resten av expeditionen. När det blev mer avancerad klättring ville vi ha ett längre rep för rappells etc. Det jag har är ett Petzl Guide 9,1 singelrep.

Isyxa Grivel Ghost

Deras lättviktsyxa. Den väger inte mycket och gör sitt jobb om man inte ska göra något alltför tekniskt. Fungerade toppen för projektet! Jag kommer säkert ha den på alla lätta 4000 m berg framöver också medan om det blir lite mer tekniskt eller ett högre och seriösare berg så blir det något annat. Jag skulle absolut ha denna isyxa på ett berg som Aconcagua då det inte behövs mer.

Jag förvarade allting i packpåsar från SILVA. Dessa är nya och gjorda i återvunnet material, vattentäta (tack och lov för det regnade massor) och dessutom sjukt snygga!

Allt det här var i min ryggsäck under Sarek (skorna hade jag på fötterna)

Mat: Vi åt en frystorkad rätt per dag till middag. Till frukost hade jag musli och mjölkpulver och under dagarna åt jag bars, nötter, snacks, choklad, torkad korv och mango. Något jag upptäckte var att man blev snabbt trött på allt. Framför allt den frystorkade maten. I slutet av vår expedition var det nästan omöjligt att äta den. Så vid Kebnekaise köpte vi lunch två dagar för att få ”riktig” mat och vid Vistas köpte vi ett paket pasta som vi åt med en ketchup någon lämnat kvar. Allt för att slippa den frystorkade maten. Så nyckeln är variation. Så mycket det går. Och att ha med sina favoritsnacks. De frystorkade rätterna tryckte jag ned på varje ställe där det fanns en millimeter över i ryggsäcken och allt annat ligger i den grå packpåsen med grön logga.

Sovsäck: Marmot Phase 20. Den har en komfort på -7 om man är kille och -1,7 om man är tjej. Extremt skön och dessutom bara 660 g. Jag köpte en komprimeringspåse för att kunna trycka ihop den så den blev ännu mindre. På bilden är den inte så ihoptryckt som den blev när jag verkligen ansträngde mig hehe.

Annons

Liggunderlag: Exped Synmat HL LW. Det syns inte på bilden för jag köpte det i Jokkmokk eftersom jag upptäckte att jag klantat mig och glömt mitt! Tur att det fanns en bra outdoor butik där men massa grymma grejer. Jag brukar ju köra Exped liggunderlag och var verkligen supernöjd med det jag skaffade! Väger 475 g och var hälften så stort ihoprullat som Antons. Var mycket nöjd med hur litet, smidigt och bra det var. Ett toppenköp! På kallare expeditioner brukar jag ha deras vinter liggunderlag med dun i.

Stavar: Grivel Trail Three. De är superlätta men ändå hållbara och går att vika ihop. Precis det man vill ha!

Hjälm: Grivel Stelth med Recco. Den är grym. Den räddade livet på mig när jag fick ett stenblock i huvudet i Alperna förra sommaren. Sedan glömde jag den tyvärr i en samistuga länga vägen men jag hade en extra i grått hemma som Wille fick ta med åt mig när han kom upp.

Vattenflaska: 1L Nalgene flaska och sedan skaffade jag en 0,5L softflask jag kunde få plats med i fickan också.

Solpanel: Den är grym men jag använde den knappt så den fick inte följa med efter Kebnekaise. Det var lika bra det då vi aldrig mer hade sol hehe. För nästa projekt kommer jag köra powerbank istället. Kanske med solcell. Vi får se. Jag håller på att bestämma mig.

Hygien: I den minsta packpåsen hade jag några plåster och compeed, lite alvedon och ipren, några allergitabletter och myggmedel, en tandborste och liten tandkräm, toapapper och tamponger. Tvål tog jag med i en liten plastbehållare men jag struntade i schampoo och balsam. Jag borde haft med mig en liten klick hudkräm för min nästa fick sår av allt mitt snor jag torkade i Sarek. Jag fick sår under näsan så det hade varit bra att smörja in sig. Men så blev det inte denna gång! Solskyddsfaktor 30 hade jag också. På högre höjd vill jag har 50+.

Kamera: Lumix G100 med ett extra batteri och minneskort. Jag hade också laddsladd till min mobil (Huawei P30 Pro).

Annons

Totalt vägde ryggsäcken med vatten ca 15-16 kg när vi startade första etappen och ca 14 kg när vi startade andra etappen (då hade jag tagit bort solpanelen, vi hade två dagars mindre mat) och det var tungt att klättra med på de tekniska kammarna. Men det hade aldrig gått att göra med en stor ryggsäck på 65L som väger 25 kg så jag är ändå väldigt nöjd med våra val!

Här gör jag en approach till Tarfala i mina trailskor och så har jag alpinkängorna i en vattentät packpåse på utsidan av rycggsäcken. Detta är under den tredje etappen när vi precis lämnat Kebnekaise.

Här gör vi vår approach upp till Kebnekaise. Jag har trailskor på mig och ska snart byta till alpin kängor och snöra på mig stegjärnen. Ryggsäcken var så lätt den här dagen för det var enda gången vi hade ett basecamp så jag behövde inte klättra med tältet och allting i ryggsäcken!

Som avslutning på detta så frågade jag Grivel om de skulle vilja ge en rabattkod till mina läsare då de precis öppnat sin onlineshop och börjat frakta till Sverige! Så är det någon som ska investera i lite ny utrustning för klättring eller glaciär så gör ju Grivel riktigt bra grejer. Så här kommer en kod som ger 20% rabatt:

AMBASSADORS_20%

Och vet ni? Jag hatar rabattkoder. Jag har som policy att aldrig hålla på med det. Jag tycker det är rätt tacky. Men när det är ett varumärke jag älskar som gör riktigt bra grejer och inte några skitprodukter då gör jag ett undantag! För jag vill att om ni ska ge er ut på vandring och klättringar så ska ni vara safe och ha rätt grejer.

Annons

Om det är något annat ni undrar över kring utrustning är det bara att fråga!

4 kommentarer till “Packning under #remotepeaks”

1. Ann skriver: 31 juli 2020 kl 16:12

Tack för all info Emma. Vilken längd ska man ha på sin isyxa? 🙂

1. Emma Svensson skriver: 3 augusti 2020 kl 09:04

Det beror lite på vad man själv har för längd men den ska vara lagom. Inte för kort och inte för lång. Den får inte släpa i marken om du står på platt mark liksom. Runt 45-50 cm brukar vara lagom för mig om man ska klättra men om man bara ska gå på glaciär kan man ha något längre!

Prova sätta den på din ryggsäck och om den sticker upp ovanför ryggsäcken är den lite för lång.

2. Joanna skriver: 13 augusti 2020 kl 10:11

Väldigt informativt! Ska spara inlägget om jag nån gång ger mig ut på liknande expedition (är lite nyfiken på det)

1. Emma Svensson skriver: 17 augusti 2020 kl 12:36

Vad roligt att du tyckte det!